Τίτλοι τέλους πέφτουν στο πολυσυζητημένο θέμα του ελληνοιταλικού αγωγού φυσικού αερίου και της διασύνδεσής του με την Ήπειρο.
Η βόμβα πάνω από το έργο αυτό, που είχε χαρακτηριστεί άπειρες φορές ως μείζονος εθνικής σημασίας έπεσε από τον πετρελαικό κολοσσό BP που διαχειρίζεται τα κοιτάσματα του Αζερμπαιτζάν και ο οποίος ανακοίνωσε ότι μειώνει τις διαδρομές μεταφοράς του φυσικού αερίου προς την Ευρώπη.
Η ανακοίνωση της BP ότι μειώνει τις διαδρομές μεταφοράς του φυσικού αερίου, σημαίνει ότι το έργο του Trans-Adriatic Pipeline (TAP) θα είναι και το μοναδικό που θα συζητηθεί για την μεταφορά του φυσικού αερίου από την Κασπία Θάλασσα στην Ιταλία, ενώ την ίδια στιγμή τα δύο άλλα έργα, ο αγωγός Nabucco και ο αγωγός South East Europe Pipeline- που και οι δύο σχεδιάζονται για να μεταφέρουν το αέριο στην Κεντρική Ευρώπη, δεν ακυρώθηκαν.
Πηγές από την διοίκηση της ΔΕΠΑ αναφέρουν ότι θα εξεταστεί η συμμετοχή της στον ΤΑΡ, με ποσοστό επί της χωρητικότητας 15%-20%, χωρίς βέβαια να κρύβουν τη δυσαρέσκεια και την απογοήτευση για την οικονομική συγκυρία, η οποία κατά πως φαίνεται είναι αυτή που κατέστησε μη επιλέξιμο τον Ελληνοϊταλικό αγωγό.
Ταυτόχρονα, αβεβαιότητα δημιουργείται και για την τύχη που θα έχει ο ελληνοβουλγαρικός αγωγός IGB.
Ο αγωγός ΤΑΡ συνδέεται με το ελληνικό δίκτυο στο ύψος της Κομοτηνής. Διασχίζει κατά μήκος τη Θράκη και τη Μακεδονία και εισέρχεται στην Αλβανία περίπου από το ύψος της Καστοριάς. Καταλήγει δε υποθαλασσίως στην Ιταλία, μέσω Αλβανίας.
Η κοινοπραξία του ΤΑΡ έχει ανακοινώσει ότι θα χρηματοδοτήσει από ίδιους πόρους το όλο έργο, ο προϋπολογισμός του οποίου επί ελληνικού εδάφους ξεπερνά τα 700 εκατομμύρια ευρώ.
Σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, αποφασιστικός παράγων για την επιλογή του ΤΑΡ, έναντι του ITGI, από την κοινοπραξία του Σαχ Ντενίζ, αποτέλεσε το συνολικά μικρότερο κόστος του πρώτου, η οικονομική ευρωστία των 3 αρχικών μετόχων του (ενεργητικό άνω των 100 δισ. ευρώ) όπως και το χαμηλότερο σχετικά κόστος που θα απαιτηθεί για τον διπλασιασμό της δυναμικότητάς του από 10 σε 20 δισ. κυβικά μέτρα το χρόνο.
Σημαντικό ρόλο για την προοπτική αυτή έχει το υποθαλάσσιο τμήμα του αγωγού (από την Αλβανία στην Ιταλία), του οποίου το μήκος είναι το μισό της ελληνοϊταλικής πρότασης, όπως και το ότι τα βάθη της θάλασσας που διέρχεται πολύ πιο μικρά.
Με κοινή ανακοίνωση αντέδρασαν τα υπουργεία Ενέργειας της Ιταλίας και της Ελλάδας σχετικά με τα δημοσιεύματα για την πρόοδο των διαπραγματεύσεων για την υλοποίηση του Νοτίου Διαδρόμου
"Αναφορικά με τις πρόσφατες αναφορές Τύπου για την πρόοδο των διαπραγματεύσεων για την πορεία του Νότιου Διαδρόμου, οι Κυβερνήσεις της Ιταλίας και της Ελλάδας, σύμφωνα με την υπάρχουσα διακυβερνητική συμφωνία που επικυρώθηκε από τα Κοινοβούλια των δύο χωρών, επαναβεβαιώνουν την στήριξή τους στο έργο του ITGI ως πιο κατάλληλο για την υλοποίηση του Νοτίου Διαδρόμου.
Πιστεύουμε ότι ο ITGI είναι το πιο προηγμένο και ώριμο έργο μεταξύ των υποψηφίων, και υπό αυτή την έννοια είναι καταλληλότερο να εκπληρώσει το στόχο της ταχείας υλοποίησης των αναγκαίων υποδομών για την τροφοδοσια της ευρωπαϊκής αγοράς με φυσικό αέριο από την περιοχή της Κασπίας και δυνητικά τις περιοχές της Μέσης Ανατολής και της Ανατολικής Μεσογείου, δημιουργώντας ένα νότιο/νοτιοανατολικό ευρωπαϊκό κόμβο.
Η Ιταλική και η Ελληνική Κυβέρνηση πιστεύουν ότι οι διαπραγματεύσεις πρέπει να συνεχιστούν, προκειμένου να διερευνηθούν όλες οι εναλλακτικές λύσεις για το άνοιγμα του Νοτίου Διαδρόμου, όπου ο αγωγός ITGI μπορεί να συνεισφέρει ουσιαστικά."
Η ανακοίνωση αυτή, από ανθρώπους που γνωρίζουν καλά τις διαπραγματεύσεις και τη δυσχερή θέση της Ελλάδας να λάβει τις αναγκαίες χρηματοδοτήσεις και δανειοδοτήσεις για τον αγωγό ΙTGI, θεωρείται "ευχή..." και "παρηγοριά στον άρρωστο...".
ΠΗΓΗ: http://www.epiruspost.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου