Με αφορμή την παρουσίαση της μελέτης στο δήμο Δωδώνης.
Την ώρα που αναμένεται να γνωμοδοτήσει και το δημοτικό συμβούλιο Δωδώνης επί της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για τη χωροθέτηση, στο προσκήνιο έρχεται η ανακοίνωση της «Επιτροπής Αγώνα κατά της εγκατάστασης εργοστασίου επεξεργασίας απορριμμάτων στον Δήμο Δωδώνης (Ελευθεροχώρι)».
Στην παρουσίαση της προμελέτης στο δήμο Δωδώνης από τους μελετητές και την αντιπεριφερειάρχη Τατιάνα Καλογιάννη, παρόντος και του Περιφερειάρχη, εκφράστηκαν αντιρρήσεις και ζητήθηκαν πολλές διευκρινίσεις για το περιεχόμενο και την πρόταση που κατέληξε στην θέση «Λατομείο Εγνατίας», αν και δεν είναι ακριβής η θέση και πρόκειται για το παλιό εργοτάξιο και όχι το λατομείο, σε απόσταση 700 μέτρων από τον οικισμό.
Η δημοτική αρχή και ειδικότερα ο δήμαρχος Κώστας Κατσανάκης έχουν θέσει εξαρχής θέμα τήρησης όλων των όρων που διέπουν μια τέτοια εγκατάσταση και λειτουργία κι αυτό ισχύει εν όψει της γνωμοδότησης επί της ΜΠΕ.
Φαίνεται όμως, ότι από όσα ειπώθηκαν και εξηγήθηκαν στην παρουσίαση του Αυγούστου, δεν πείστηκαν όλοι, υποστηρίζεται ότι δεν είναι αξιόπιστη η μελέτη και έρχεται «Επιτροπή Αγώνα» να οργανώσει, όπως ενημερώνει, ημερίδα προκειμένου να εξεταστεί πλήρως το όλο θέμα. Στην ανακοίνωση της Επιτροπής συνδέεται η περίπτωση χωροθέτησης ΧΥΤΑ στη θέση «Τσιμπούρι» και προβάλλεται και πάλι, όπως και τότε, η αρχαία Δωδώνη και η συνύπαρξη τα σκουπίδια, μια εντελώς αυθαίρετη άποψη, αφού η απόσταση του προτεινόμενου χώρου από τη Δωδώνη είναι μεγάλη. Μάλιστα τίθεται το ερώτημα αν πρόκειται για ... κατά παραγγελία μελέτη.
Στην Επιτροπή μετέχει και ο πρώην δήμαρχος και νυν δημοτικός σύμβουλος Δωδώνης, Γιάννης Μπούκας.
Η ανακοίνωση της Επιτροπής Αγώνα
Μία τεράστια έκπληξη περίμενε όσους θελήσαμε να ενημερωθούμε για την θέση για την οποία προτείνουν για δημιουργία μονάδας επεξεργασίας απορριμμάτων.
Έχει επιλεγεί και πάλι, σαν «ιδανική», μία θέση μόλις επτά χιλιόμετρα από τον σημαντικότερο αρχαιολογικό χώρο ολόκληρης της Ευρώπης, αυτόν της Δωδώνης.
Στο μυαλό εμάς που διαρκώς ασχολούμαστε με το θέμα επανήλθε όλη εκείνη η φαρσοκωμωδία που είδαμε να εξελίσσεται, όταν μόλις λίγα χρόνια πριν, μία θέση κατασκευής ΧΥΤΑ είχε επιλεγεί ως η «ιδανικότερη».
Πάλι στην «μύτη» της Δωδώνης, σε κοντινή απόσταση με την καινούργια «ιδανική» θέση.
Βέβαια σήμερα που μιλάμε, έχει αποδειχθεί περίτρανα ότι η επιλογή της τότε κοντινής προς την Δωδώνη θέσης, όχι μόνο επιστημονικά λανθασμένη ήταν, αλλά και πρακτικά ο απλός πολίτης αντιλαμβάνεται ότι ένα μεγάλο κακό για την ευρύτερη περιοχή αποφεύχθηκε.
Σήμερα λίγα χρόνια μετά και ενώ η οικονομική κρίση είναι στην κορύφωσή της, κάθε λίγο και μία νέα τουριστική δραστηριότητα αναπτύσσεται στην ευρύτερη περιοχή (κοντά σtους κόμβους Δωδώνης και Σελλών της Εγνατίας Οδού).
Όμως μείναμε -επίσης- έκπληκτοι όταν η -«συμβουλευτική/επιστημονική»- ομάδα που ορίστηκε για το θέμα, μας ενημέρωσε σχετικά. Υπάρχουν σοβαρά -επιστημονικά και τεχνικά- θέματα και επισημάνσεις, οι οποίες πρακτικά καταρρίπτουν την αξιοπιστία της «μελέτης»!
Με πρώτη και καλύτερη την ονομασία νταμάρι Εγνατίας...ενώ στην πραγματικότητα το μέρος που προτείνουν δεν είναι νταμάρι, αλλά χωράφια και δασική έκταση του χωριού Ελευθεροχωρίου και πάνω στην κατολίσθηση της Εγνατίας Οδού.
Η επιστημονική ομάδα μας ενημέρωσε για όλα τα θέματα που η «μελέτη» καταπάτησε (από άγνοια ή πρόθεση δεν ξέρουμε).
Συνοπτικά, αυτά αφορούν:
-την απόσταση από τον οικισμό του Ελευθεροχωρίου η οποία είναι μικρότερη από αυτή που η μελέτη αναφέρει και πρακτικά είναι 700μ., την ορατότητα από τον οικισμό του Ελευθεροχωρίου και από άλλους οικισμούς (ενδεικτικά αναφέρουμε ότι αποδεδειγμένα οι προτεινόμενες εγκαταστάσεις επεξεργασίας απορριμμάτων αν κατασκευαστούν, θα είναι σε περίοπτη θέση και απόλυτα εμφανείς, από Μπαουσιούς, Αγ. Αναστασία, Κωστάνιαννη και πολλά άλλα σημεία της περιοχής), κοντά στο Ελευθεροχώρι
-την απόσταση από την Εγνατία (εκατό μέτρα από μία ιδιαίτερα ασταθή ζώνη, η οποία ήταν και το τελευταίο τμήμα της Ε.Ο. που δόθηκε σε κυκλοφορία, η γεωλογική αστάθεια της περιοχής ανάγκασε την «Εγνατία Οδό» στη λήψη ιδιαίτερων μέτρων τα οποία στοίχισαν δεκάδες εκατομμύρια ευρώ. Η περιοχή βρίσκεται στην κυριολεξία -γεωλογικά- σε μία ασταθή ισορροπία.). Η μελέτη φυσικά αγνόησε το γεγονός αυτό και δεν ήρθε επαφή με την Εγνατία Οδό Α.Ε για το θέμα (για κάποια γνωμοδότηση ή έστω σε πρώτη φάση, μια άποψη για την θέση).
-Επιπρόσθετα για το γεωτεχνικά της περιοχής οφείλουμε να ενημερώσουμε ότι υπάρχουν από τις τρεις(!) πλευρές της περιοχής ενεργές ολισθήσεις οι οποίες αν επιδεινωθούν, θα έχουν καταστρεπτικές -ενδεχομένως- συνέπειες για την Εγνατία Οδό με κίνδυνο να κόψουν ξανά την Ελλάδα στα δύο.
-Επισημαίνουμε ότι ενδεχόμενη βλάβη στο έργο δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί με παράκαμψη, παρά μόνο με χρήση του επαρχιακού δρόμου Τύριας Δωδώνης (που και αυτός θα έχει πάθει βλάβη...και άρα ΔΕΝ θα υπάρχει εναλλακτική διαδρομή!!).
-Είναι επίσης αξιοσημείωτος και ο προβληματισμός της ΕΡΓΟΣΕ για την συγκεκριμένη περιοχή, όπου οι μελετητές της προσπαθούν να την αποφύγουν με χρήση σήραγγας, ενώ έχουν γίνει εκτεταμένες γεωτεχνικές έρευνες στην θέση.
Αυτό το τελευταίο είναι το επόμενο για το οποίο μας ενημέρωσε η συμβουλευτική/επιστημονική ομάδα.
-Η μελέτη δεν έχει λάβει υπόψη της την χάραξη του ΟΣΕ η οποία διέρχεται την θέση που προτείνει ως καταλληλότερη, μάλιστα κατά την «ενημέρωση» στην Δωδώνη, μάθαμε ότι οι μελετητές δεν είχαν -λέμε- κάποια επίσημη ενημέρωση για την χάραξη, όμως αυτό αποτελεί δική τους αβλεψία μιας και για το συγκεκριμένο έργο έχουν εγκριθεί ακόμη και οι περιβαλλοντικοί όροι (με ΦΕΚ)!!! Που αγνοήθηκαν...
-Επίσης η συμβουλευτική επιστημονική ομάδα, μας ενημέρωσε για κάτι το οποίο έχει ιδιαίτερα σημασιολογικό βάρος και αποδεικνύει την προχειρότητα σύνταξης της μελέτης αλλά και των άνωθεν κυρίως επεμβάσεων της τελευταίας στιγμής.
-Στον πίνακα κατάταξης (το πιο κρίσιμο σημείο της μελέτης ίσως) υπάρχει αρίθμηση των θέσεων από ένα έως επτά, ενώ οι θέσεις είναι έξι!!. Δηλαδή κάποιος έβγαλε από την λίστα -την τελευταία στιγμή- την θέση «τέσσερα»! Ποια ήταν αυτή η θέση; Μήπως ήταν η Δουρούτη; Μήπως ήταν κάποια άλλη εκτός Δήμου Δωδώνης;
-Η συμβουλευτική επιστημονική ομάδα μας ενημέρωσε τέλος για την ουσία του πίνακα αξιολόγησης και την διαδικασία (μεθόδου) μιας πολυκριτηριακής ανάλυσης.
-Μείναμε άναυδοι όταν καταλάβαμε τον τρόπο που γίνεται η αξιολόγηση των κριτηρίων, τα οποία εμφανίζουν έντονα σημάδια κατευθυνόμενης βαθμολόγησης, αλλά κυρίως τον τρόπο επιλογής των συντελεστών βαρύτητας, οι οποίοι είναι δομημένοι με τέτοιο τρόπο, ώστε να «επιβάλλουν» το σημείο που από πριν έχει επιλεγεί, αυτό του Ελευθεροχωρίου (Δωδώνης). «Κατά παραγγελία» μελέτη λοιπόν!!!
Η «συμβουλευτική/επιστημονική», που αποτελείται από επιστήμονες της περιοχής, μας ενημέρωσε ακόμη για πλήθος επιστημονικών θεμάτων, μερικά από αυτά σας τα παρουσιάσαμε πιο πάνω, τα υπόλοιπα αλλά και το σύνολο της ανάλυσης θα παρουσιαστούν σε ημερίδα που θα οργανώσει η Επιτροπή Αγώνα και οι Φορείς της περιοχής, μιας και τα θέματα είναι επιστημονικά και απαιτούν ιδιαίτερες τεχνικές γνώσεις αλλά και ανάλυση σε βάθος.
Κ. Κατσανάκης: Θα αποφασίσει το δημοτικό συμβούλιο
Σε ανακοίνωση-απάντηση της η δημοτική αρχή του δήμου Δωδώνης, για σειρά άλλων ζητημάτων που ανέκυψαν (στον «Καποδιστριακό» δήμο Δωδώνης) με αναρτήσεις σχολίων και καταγγελιών ανώνυμων συντακτών σε διάφορες ιστοσελίδες και Blogs, αναφέρεται και στην ανακοίνωση της Επιτροπής Αγώνα για τη χωροθέτηση του εργοστασίου απορριμμάτων, αναφέρεται ότι θα εξετάσει τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων που έχει αποστείλει το Υπουργείο Περιβάλλοντος και στη συνέχεια θα αποφασίσει το Δημοτικό Συμβούλιο.
Η θέση του δημάρχου Κώστα Κατσανάκη για το εργοστάσιο υπήρξε εξαρχής καθαρή και σταθερή. Η απόφαση του δήμου θα ληφθεί με γνώμονα την προστασία του περιβάλλοντος και με βάση επιστημονικά κριτήρια και όχι με τοπικιστικά και αφορισμούς, ενώ από την παρουσίαση της προμελέτης στο δήμο είχε διαφανεί ότι τηρούνται οι βασικοί όροι που είχε θέσει η δημοτική αρχή. Πάντως την ώρα που θα κληθεί να γνωμοδοτήσει το Σώμα θα αποδειχτεί η τελική θέση του δημάρχου και του δημοτικού συμβουλίου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου