Παρασκευή 23 Νοεμβρίου 2012

«Ανάσα» τα 650 εκ. ευρώ από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων για Ιόνια, Ολύμπια Οδό κ.α.

ΞΑΝΑ ΣΤΟ … ΔΡΟΜΟ ΤΟΥΣ ΟΙ ΟΔΙΚΟΙ ΑΞΟΝΕΣ
Ο Ε65 όμως παραμένει το μεγαλύτερο «αγκάθι» για την Ήπειρο
Αναμένεται να «ανοίξουν» 70.000 θέσεις εργασίας!

Σημαντική οικονομική «ανάσα», που ουσιαστικά βάζει και πάλι στο δρόμο της επανεκκίνησης τους υπό κατασκευή μεγάλους οδικούς άξονες (όπως οι Ιόνια Οδός Ε65, που αφορούν άμεσα την Ήπειρο), δίνει η εκταμίευση 650 εκ. ευρώ από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ).
Τα χρήματα, που έρχονται ως δάνειο, προορίζονται να στηρίξουν τις υποχρεώσεις του Κράτους, το οποίο μετά την επιτυχή έκβαση των συζητήσεων με τους παραχωρησιούχους, ετοιμάζεται για την πιο κρίσιμη «μάχη», δηλαδή την διαπραγμάτευση με τις Τράπεζες, που εδώ και δυο χρόνια έχουν κόψει τη ροή της χρηματοδότησης (λόγω αφερεγγυότητας των τότε Κυβερνήσεων).
Όμως, τα 650 εκ. ευρώ από την ΕΤΕπ δημιουργούν θετικό κλίμα και για συμφωνία με τις Τράπεζες (άλλωστε θα πάρουν τα λεφτά τους), κάτι που σημαίνει, ότι από το 2013 και εκτός συγκλονιστικού απροόπτου, θα επανεκκινήσουν τα μεγάλα οδικά έργα. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει, ότι δεν υπάρχουν προβλήματα, ιδιαίτερα σε ό, τι αφορά τον Ε65, ο οποίος παραμένει το μεγαλύτερο «αγκάθι», όχι μόνο για την Ήπειρο, αλλά και για το συνολικό «πακέτο» των αυτοκινητοδρόμων.

70.000 θέσεις εργασίας…
Για να γίνουν αντιληπτά τα άμεσα οφέλη από την επανεκκίνηση των μεγάλων αυτοκινητοδρόμων, αρκεί να σημειωθεί, ότι με το που ξεκινήσουν να λειτουργούν και πάλι τα εργοτάξια, θα «ανοίξουν» 70.000 θέσεις εργασίας και θα ενισχυθεί το ΑΕΠ της χώρας κατά 2%!
Να σημειωθεί, ότι το δάνειο της ΕΤΕπ, προς το ελληνικό δημόσιο θα έχει διάρκεια 20 ετών και το επιτόκιό του αναμένεται να διαμορφωθεί σε χαμηλά επίπεδα.
Το δάνειο θα στηρίξει οικονομικές υποχρεώσεις του Κράτους, ενώ αφορά και τις τέσσερις συμβάσεις: Ολυμπία Οδός, Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, Ιόνια Οδός και Κεντρική Οδός (Ε65). Μέχρι σήμερα, έχουν ολοκληρωθεί οι διαπραγματεύσεις μεταξύ Κυβέρνησης – παραχωρησιούχων και ήδη έχει υπάρξει συμφωνία για τα έργα Ολυμπία Οδός και Μαλιακός-Κλειδί.

Για την Ιόνια Οδό, που θεωρείται βιώσιμη οικονομικά, η μη επίτευξη συμφωνίας με τους παραχωρησιούχους δεν θα πρέπει να ανησυχεί κανέναν στην Ήπειρο, αφού οι προβληματισμοί που υπάρχουν δεν φαίνονται ικανοί να δημιουργήσουν περαιτέρω κωλύματα στο έργο και σύντομα αναμένεται να ανάψει το «πράσινο» φως.
Η «βόμβα» του Ε65
Σε ό, τι αφορά τον Ε65, τα πράγματα είναι ιδιαίτερα δύσκολα, έως και απαισιόδοξα. Και αυτό γιατί τα προβλήματα είναι πολλά (θα συνδέσει τη Θεσσαλία με την Ήπειρο και τη Δυτική Μακεδονία) και η Κυβέρνηση ψάχνει τρόπους, είτε για «κούρεμα» των εργασιών, είτε για συγχώνευσή του με την Ιόνια (άλλωστε τα κατασκευάζει η ίδια κοινοπραξία), είτε –και αυτό είναι το χειρότερο-, για ολική εγκατάλειψή του!
Υπενθυμίζεται, ότι εξεταζόταν και το σενάριο (κάτι που δεν διαψεύστηκε), να πληρώσει η Κυβέρνηση, σε αυτή την εξαιρετικά δύσκολη οικονομική συγκυρία, το …αστρονομικό ποσό του 1 δισεκ. ευρώ για αποζημιώσεις και να παραπέμψει το μέλλον του έργου στις… καλένδες, αντί να το ολοκληρώσει!
Το γιατί υπάρχει αυτή η σκέψη, παραμένει άγνωστο, όμως είναι βέβαιο, ότι εάν δεν γίνουν σωστές και άμεσες κινήσεις, η Ήπειρος θα στερηθεί ενός πολύ σημαντικού έργου, αφού ο Ε65 προβλέπεται να μειώσει κατά πολύ το χρόνο μετάβασης προς τη Θεσσαλία και τη Στερεά Ελλάδα, ενώ ανοίγει ακόμη μια… πόρτα καθόδου προς την Αθήνα. Να σημειωθεί ότι το έργο περιλαμβάνει τον Αυτοκινητόδρομο Κεντρικής Ελλάδος, μήκους 174 χλμ., καθώς και τμήμα του Αυτοκινητοδρόμου Αθηνών – Θεσσαλονίκης, μήκους 58 χλμ.
Στην Εγνατία…
Στο μεταξύ, με ανακοίνωσή τους, οι εργαζόμενοι της Εγνατίας λένε «όχι» στην αφαίρεση της εποπτείας, εκ μέρους της «Εγνατίας Οδού Α.Ε.» του Ε65 και του έργου «Μαλιακός – Κλειδί», τα οποία πλέον ελέγχουν οι αντίστοιχες Ειδικές Υπηρεσίες του Υπουργείου Υποδομών.
Η απόφαση της Κυβέρνησης αποσκοπεί στο να αντιμετωπιστούν με ενιαίο και άμεσο τρόπο, σε αυτή την κρίσιμη φάση των διαπραγματεύσεων, μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και των Παραχωρησιούχων, όλα τα ζητήματα, προκειμένου να επανεκκινήσουν τα σταματημένα έργα των συμβάσεων παραχώρησης.
Όμως, σύμφωνα με τους εργαζόμενους, η αιτιολόγηση αυτή «δεν έχει καμία στέρεα βάση και εγείρει πλήθος ερωτημάτων, καθώς η «Εγνατία Οδός Α.Ε.» έχει αποδείξει και στην εποπτεία και διαχείριση των παραπάνω έργων παραχώρησης, ότι μπορεί να προασπίζεται το δημόσιο συμφέρον με τον καλύτερο τρόπο».
***
Τέλος, να σημειωθεί ότι οι εργαζόμενοι στην «Εγνατία Οδός Α.Ε.» ξεκίνησαν στάσεις εργασίας, με παράλληλες διανομές ενημερωτικών φυλλαδίων στα διόδια Μαλακασίου Ιωαννίνων, Τύριας Θεσπρωτίας και Ανάληψης Λαγκαδά, οι οποίες θα συνεχιστούν για όλη την εβδομάδα, «θέλοντας να εκφράσουμε την αντίθεσή μας στα σχέδια περιθωριοποίησης της εταιρείας μας».

ΠΗΓΗ: www.proinoslogos.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου